Grey Goose – Egy márka sikertörténete

Főoldal > Grey Goose – Egy márka sikertörténete

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Grey Goose – Egy márka sikertörténete


2022/05/11
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Sidney Frank, a néhai szeszmágnás az 1970-es években építgette birodalmát az Egyesült Államokban. Felhozatalát többek között egy cukros német Liebfraumilch is gazdagította, amely az USA egy egész generációja számára jelképezett átmenetet az üdítőitalok és a bor között. Habár a Liebfraumilch idővel feledésbe merült, Frank kitartott márkaneve mellett, elmondása szerint ugyanis a fogyasztók mindig is különlegesnek tartották azt. A döntés később kifizetődött, és a Grey Goose végül megteremtette a vodkák prémium kategóriáját.
 

Grey Goose – Egy márka sikertörténete

A Grey Goose voda sikerének kulcsa

A Grey Goose Vodka ötlete 1996 nyarán született meg, azonban ekkor még csak koncepcióként létezett. Nyolc évvel és több, mint 1,5 millió eladott üveggel később végül a Bacardi vásárolta fel durván 2 milliárd amerikai dollárért. Az összeg kétharmada Franket illette, aki két évvel később szívrohamban hunyt el magánrepülője fedélzetén. Azóta is minden igyekvő szeszesital-vállalkozó arról álmodozik, hogy egyszer ő is hasonló sikereket érhet majd el márkájával.

 




Sidney Frank tehetségét már a Jägermeisterrel is bizonyította. A gyógynövényekből készült italt eredetileg német bevándorlók fogyasztották, Frank jóvoltából azonban a világ egyik legnépszerűbb rövidmárkájává vált. A Jägermeister sikerei kellő pénzügyi löketet és tekintélyt biztosítottak a vállalkozó számára, hogy szembeszállhasson az Absoluttal.


A helyett azonban, hogy megpróbálna versenyezni az USA első számú, üvegenként 17 dollárért kapható prémium vodkájával, Frank 30 dolláros áron dobta piacra a Grey Goose-t, mint „szuper prémium” vodkát. De miért?


A Grey Goose gyártása

A Grey Goose termelése Franciaországban zajlott, ahonnan olyan neves márkákat kóstolhatott már a világ, mint a Pol Roger vagy a Pétrus. Mindemellett, miután a szeszesitalokat értékelő Beverage Tasting Institue of Chicago 1998-ban „a világ legfinomabb vodkája” címmel illette termékét, a vállalkozó szemrebbenés nélkül kezdte el használni marketingjében „szuper prémium” kifejezést. Érdemes hozzátenni, hogy erről a szesztesztelő intézetről sem hallott senki az USA-ban egészen addig, amíg meg nem jelent a Wall Street Journal egyik számában.


Később, ahogy az iraki invázió felhője a világ felett lebegett, a Grey Goose hirdetéseiben kiemelt hangsúlyt fordítottak a „100%-ban amerikai tulajdonú” kulcskifejezésre, hogy elkerüljék az esetleges franciaellenes botrányokat.


Mi a Grey Goose marketing sikerének titka?

Habár a Grey Goose marketingje merőben eltért az Absolutétól, mégis sikeresnek bizonyult. Ehhez nagyban hozzájárult, hogy a vodka üvege remekül mutatott háttérvilágításban a bárokban, illetve, hogy a márkát mindig gondosan megválogatott helyeken sikerült elhelyezni. Fontos szerepe volt a popkulturális megjelenéseknek is (pl. a „Goose Cosmos” ital a Szex és New Yorkban, és így tovább). A legmeggyőzőbb tényező azonban egész egyszerűen a termék ára volt. A legdrágább vodkaként a Grey Goose-t tekintették a legjobbnak is egyben.


Hogy miért döntött a Bacardi a magas ár mellett, azt Natasha Curtin, a vodka jelenlegi globális márkamenedzsere az ital eredetével magyarázza. „Az italt egy maître de chai, François Thibault készítette, aki a Grey Goose esszenciája és szíve egyben” mesélte. Thibault már a kezdetektől fogva jelen volt és Curtin elmondása szerint, a gyártás legapróbb részleteit is megszállottan felügyelte – még a búzaválasztásra is szigorúan odafigyelt. A búzát Pikárdia válogatott farmjaiból szerzik be, és ott készül a párlat is. Ezt később Cognacba szállítják, és az ottani vízzel elegyítik.


Talán még ennél is fontosabb volt azonban a márka globális potenciálja. 2006-ban a Grey Goose értékesítéseinek 96%-a az USA-ban zajlott, tehát a világ többi részén nem is igazán létezett. Az első négy év során a márka további 1,5 millió rekesszel bővült a Bacardi jóvoltából. Azóta a növekedés az intenzív versenynek köszönhetően lelassult, és az USA-ban lebonyolított értékesítések az 2014-ben 2%-ot csökkentek (ami összesen 3,38 millió eladott rekeszt jelentett).


Curtin az Egyesült Királyságot, Németországot, Kanadát és Kínát is megemlítette, mint fontos piacokat, a „szuper prémium vodka” azonban így is egy szinte kizárólag amerikai jelenségnek számít. Curtin szerint ez a vodkakategória leggyorsabban növekvő szektora: „Azt hiszem, hogy vannak márkák, amelyekért prémium árat kérnek el, de az emberek kiszeretnek belőlük, vagy kihívásokkal néznek szembe. Azok a márkák teljesítenek jól, amelyek hitelesek, minőségi tartalmúak és kielégítik az emberek igényeit.”


Grey Goose Franciaországból

Az összes Grey üveg Goose büszkén viseli magán a „Franciaországban lepárolva és palackozva” feliratot. „Gyakran kérdezem erről François-t, és soha nem láttam még egy férfit ennyire dühösnek” mesélte Curtin. „Pontosan azért mentünk Franciaországba és egy olyan emberhez Cognacban, mert tényleg ez a kitűnő, luxus szeszesital-készítés hazája.” Hozzátette továbbá, hogy szerinte Franciaország sokak számára testesíti meg a nagyszerű italok elkészítésének történelmét és szakértelmét.


Hogy Cognac lakói mit szólnak a nevükhöz fűződő vodkához, az nem egészen egyértelmű, habár a márka 2014-es átütő sikerű kampányában (amiben maga Thibault is megjelenik) elhangzik néhány „vélemény”. A kampány középpontjában egy 90 másodperces reklám áll, amelyet Nicolas Winding Refn Hollywoodi rendező készített a Grey Goose megbízásából. A reklámban francia polgárok fejrázással és „Non!” megnyilvánulásokkal fejezi kik felháborodásukat, ezzel nyilvánítva véleményt arról, hogy vodka készül a régiójukban. A Grey Goose megjelenése persze a valóságban nagyon is jól jött a helyieknek, főleg ha figyelembe vesszük Cognac akkori ipari állapotát.


„A Fly Beyond számunkra több, mint egy kampány, és sokkal inkább a céges világnézetünket fejezi ki” állítja Curtin. „Egyre többen érdeklődtek márkánk származásáról, ezért most érződött helyesnek, hogy megosszuk a történetünket és hogy helyesen csináljuk. Egyesek szerint a Goose sikere azért maradandó, mert nem a „menőségre” támaszkodik, ami egy múlandó dolog, hanem a „legjobbságra”. Mindig is lesz egy nagy csoport az italfogyasztók között, akik a legjobbra vágynak.”

 

A Grey Goose vodka történeti koronológiája

 

1996

Sidney Frank előáll a Grey Goose koncepciójával és leszerződteti François Thibault maître de chait.

 

1997

A Grey Goose megjelenik az Egyesült Államokban, ahol 2006-ra a márka 96%-ának értékesítései zajlanak majd le.

 

2001

Megjelenik az első ízesített Grey Goose vodka, a L’Orange, amelyet 2002-ben a Le Citron és a későbbi évek során egyéb ízek követnek.

 

2002

Páratlanul magas ára ellenére a Grey Goose eladja az egymilliomodik rekesz vodkát az USA-ban.

 

2004

A Bacardi felvásárolja a márkát 2 milliárd dollárért, és még jobban fellendíti az értékesítéseket.

 

2005

A Grey Goose már 50 piacon elérhető és világszinten eladják a kétmilliomodik rekesz vodkát is.

 

2006

Sidney Frank 86 éves korában szívrohamban hal meg a magánrepülőjén.

 

2007

Megjelenik a Grey Goose La Poire, büszkén viselve a márka francia eredetét.

 

2013

A Grey Goose elindítja addigi legnagyobb kampányát (Fly Beyond) amely François Thibault történetét és a márka származását mutatja be.
 




életmód



Legfrissebb cikkek


Mitől nő a nő? – a legnagyobb szállóigék és idézetek
Korábbi cikkünkben már elhoztuk Nektek a legnagyobb szállóigéket arról, hogy mit is jelenthet igazából férfinak lenni. Ilyen ihletadó sztereotípiák és bölcsességek azonban szintúgy léteznek a nőket illetően is. Úgy gondolod túl sokat vársz a nőktől és azért nem találod az igazit, vagy éppen túl keveset, ezért pedig újra és újra csalódnod kell? Nézzük, milyen támpontokat kínálnak a néhol már-már elcsépeltté vált gondolatok és milyen új bölcsességek kerülnek még felszínre!
Nem biztos, hogy jó ötlet a fullasztó melegben hideg vizet inni
A perzselő kánikulában Te sem vágysz jobban másra, mint hogy ihass egy jéghideg üdítőt és lehűtsd magad? Nem biztos, hogy ez a legjobb, amit tehetsz. Mutatjuk, hogy miért!
5 pofonegyszerű tipp az erősebb wifiért
Te is sokszor bajlódsz azzal, hogy nem elég erős a vezeték nélküli net a lakásodban, ez pedig megnehezíti nem csak a szórakozást, de a munkát is? Mutatunk néhány nagyon egyszerű tippet, amivel orvosolhatod a problémát!
Urak.hu férfi magazin

Online úriember magazin. Online férfi magazin. Klasszikus úriemberek. Modern úriemberek.

Klasszikus úriemberek

Utazzon vissza és ismerje meg milyen lehetett a klasszikus úriemberek életstílusa. A hagyományos gentleman fogalma eltűnőben van a modern XXI. századi világ felgyorsulásával. Cikkeinkben a régi értékek is előtérbe kerülnek.

Modern úriemberek

Tekintsen bele a modern úriemberek mindennapjaiba. A technológia ma már minden férfi életében jelentős szerepet játszik. Ismerje meg, hogyan hatnak a kütyük a férfi életérzésre. Cikkeinkben a modern technológia is helyet kap.

Minden, ami férfias

Úriember magazinunkban megtalálhat mindent, ami a férfi léthez, életérzéshez kapcsolódik. Ajánlott úriember témáink, de nem csak férfiaknak: család, egészség, életmód, sport, stílus, szórakozás, technológia és tudomány.

Kitekintő

Érdekes cikkek, hírek a nagyvilágból és belföldről. Szállodalátogatás, turisztikai látnivalók, gasztronómia. Fedezd fel velünk hazánk rejtett kincsit!