Ha mindez az Úr nevében történik, akkor mindezt lényegében istentiszteletnek tekinthetjük. Azonban mi csak emberek vagyunk, és mivel a hétköznapok során rendszeresen találkozunk a világi marketingtaktikákkal, egyre erősebbé válhat a kísértés, hogy ezeket a keresztény marketingbe is áthelyezzük.
Ezek a taktikák elsőre hatékonyaknak tűnhetnek ugyan, de ha nem Jézus Krisztusra alapoznak, akkor e munkák egy nap megéghetnek majd (I. Korintus levél, 3:10-15).
Szóval milyen kísértésektől kell óvakodnia egy keresztény marketingesnek? Erről szólnak az alábbi tippek.
1. A keresztény marketing őszinte kell legyen
Egy istentisztelő ember számára az őszinteség teljesen természetes dolog, azonban a marketingben rengetegszer adódik alkalom a hazugságra és a dolgok eltúlzására (ami ugye szintén hazugságnak számít).
Ott van például a mesterséges hiány koncepciója, amikor arra figyelmezteted célközönségedet, hogy minél előbb vegyenek a termékedből, vagy egy rendezvényre szóló jegyekből, mert „gyorsan fogy a készlet”. Ha ez tényleg így van, akkor nagyszerű – ha azonban nem, akkor ez nem több a tömegek manipulálásánál.
Hasonlóképp, ha karácsony napján 200-an gyűlnek össze a misére templomodban, de egyébként csak 20-30 ember tér be vasárnaponként, akkor ne írd ki a webhelyedre, hogy „200 fős egyházi közösségünk…”, hiszen az újonnan betérő hívők nem ezzel a valósággal szembesülnek majd, amikor belépnek isten házába.
2. A keresztény marketing mindig fel kell vállalja a teljes igazságot
Szintén erős lehet a kísértés szándékosan eltitkolni olyan információkat, amelyek mindenkit érintenek. Ha például meghirdeted, hogy egy vacsorára és istentiszteletre invitálod egyházközösségedet, akkor a meghívóban egyértelműen írd le, hogy a program egy vacsorából és istentiszteletből áll. Ha csak a vacsorát emlegeted, akkor az érkezők meglepődve, és gyakran frusztrálva tapasztalják majd, hogy mindez csak egy csalétek volt, és valójában más szándék áll a háttérben, nem pedig az őszinte adakozás.
Ha az emberek azt tapasztalják, hogy nem voltál őszinte velük a keresztény marketingedben, akkor nem várhatod el tőlük, hogy meghallgassák prédikációidat, nem igaz?
3. A keresztény marketing csak olyat ígérhet, amit be is tud tartani
Már egy olyan őszinte, és ártalmatlannak tűnő ígéret is problémás lehet, mint a „Ha vasárnap ellátogat hozzánk, megígérem, hogy meleg fogadtatásban részesül majd.”
De mi van akkor, ha egy pap kiírja ezt temploma webhelyére, de a betérő hívők mégsem kapják meg azt a kedves, vendégszerető fogadtatást, amit megígértek nekik? Egy templomba érkező látogató viselkedése és hozzáállása teljesen kiszámíthatatlan, és így a megígért élmények sem garantálhatók. Sokak számára elég egyetlen ilyen csalódás, és máris megkérdőjelezhetik majd a prédikációk hitelességét is.
4. A keresztény marketing az embereket kell szolgálja
Egy jó keresztény arra törekszik, hogy másokon segíthessen. Nem saját érdekeit helyezi előtérbe, hanem azt kérdezi, hogy „Hogyan szolgálhatom mások javát?”. Szóval hogy jelenik meg mindez a keresztény marketingben?
- Kerüld az olyan kifejezéseket, amiket csak azok értenek, akik a te miséidre járnak, vagy a te egyházközösségedhez tartoznak.
- Gondolkodj el rajta, és derítsd ki, hogy milyen információkra lehet szükségük a webhelyedre érkező látogatóknak, és kínáld fel nekik azokat ott.
- Fogalmazz olyan nyelvezettel, amelyet egyházi közösséget hívői is használnak.
- Ne helyezz el zavaró felugró ablakokat a templom webhelyén.
- Időben értesítsd a hívőket az hírekről, változásokról és tervezett eseményekről, hogy ne az utolsó pillanatban kelljen átrendezniük a heti programjukat.
Mindezek apróságoknak tűnhetnek, de épp ezek a gesztusok azok, amelyekkel kifejezheted szeretetedet egyházi közösséged iránt, és amelyekkel megkönnyíted számukra az istentiszteletet.
5. A keresztény marketing célja nem lehet az önző nyereség
A világi marketing számos eleme az ember bűnös természetére alapoz. Az öncélúság mindig is egy erős hajtóerő volt az ember számára, hiszen sokan önmagukat szeretik a legjobban isten mellett, és egészen kevés kísértés is elég nekik, hogy önző tettekre adják a fejüket. Azonban Jézus nem ezért mentett meg bennünket önző természetünktől.
A keresztény marketing éppen ezért nem szabad, hogy visszatérjen a régi módszerekhez, amikor még az önző vágyak diktálták az emberek döntéseit. Tartózkodj tehát az olyan hagyományos marketingtaktikáktól, mint a:
- „Látogasson el templomunkba egy ingyenes ajándékért”
- „Iratkozzon fel most, hogy ezzel automatikusan regisztráljon nyereményjátékunkba”
- … és így tovább.
Egy olyan világban élünk, ahol az embereket arra ösztönzik, hogy pozitívan reagáljanak az öncélú ösztönzésekre. Ha a feliratkozással egy olyan nyereményjátékra jelentkezünk, amivel másnak adunk esélyt a nyerésre, az messze nem olyan csábító ajánlat, mintha saját magunk nyerhetnénk ezzel valamit. Viszont ne feledkezzünk meg róla, hogy a Biblia arra szólít fel, hogy ne az vezessen bennünket, ami saját magunk előnyét szolgálja, hanem az, ami örömet szerez annak, „aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket” (Péter I. levele 2:9).
Arról, hogy mi is a marketing, itt olvashatsz: Mi az a marketing?